Foto GaLeri

Foto GaLeri

16 Disember 2010

USULUDDIN KERTAS 2 BAHAGIAN B:ULUM HADIS

assalamualaikum.di sini ana ingin kongsi sedikit soalan dan jawapan untuk subjek usuluddin STPM.semoga perkongsian ini memberi manfaat kepada sahabat sekalian.insyaallah keberkatan dan kejayaan sentiasa mengiringi orang-orang yang sentiasa berusaha dalam menuntut ilmu.

soalan ulum hadis..

1)Bandingkan di antara Hadis Nabawi,Hadis Qudsi dan Al-quran.

skema jawapan:

Pegertian Hadis
1.hadis nabawi ialah apa-apa yang disandarkan kepada nabi Muhammad saw sama ada perkataan,perbuatan,pengakuan,sifat-sifat,baginda sama ada kejadian atau akhlaknya,sirah sebelum dan sesudah menjadi Rasul.
2.hadis qudsi ialah setiap hadis yang disandarkan perkataan yakni lafaz kepada nabi manakala maknanya daripada allah.
3.al-quran ialah kalam allah yang bermukjizat yang diturunkan kepada nabi muhammad saw,ditulis secara mashaf dan disampaikan secara mutawatir serta membacanya merupakan suatu ibadah.

Ciri-ciri Hadis Nabawi
1.Lafaz dan makna daripada nabi
2.Lafaz disandarkan kepada nabi
3.Kandungannya meliputi aqiqah,muamalat,zikir,halal,haram,dan lain2.
4.Bilangannya banyak
5.Sertakan contoh hadis

Ciri-ciri Hadis Qudsi
1.Lafaz daripada nabi
2.Makna daripada allah
3.Kandungannya mengenai kebesaran,keangugan allah dan rahmatNya.
4.Bilangan kurang daripada hadis Nabawi
5.Sertakan contoh hadis

Ciri-ciri Al-quran
1.Lafaz daripada allah
2.Makna daripada allah
3.Diterima secara mutawatir
4.Membaca menjadi suatu ibadat
5.Tidak sah solat tanpa membaca surah Al-Fatihah
6.Tidak boleh menyentuh tanpa wudhuk
7.Tidak boleh membaca ketika berada berhadas besar

cara agihan markah untuk soalan ini.
1.pengertian : 6 markah
2.ciri-ciri : 12 markah
3.persembahan : 2 markah

2)Dengan memberikan contoh-contoh Hadis,bandingkan diantara Hadis Hasan dengan Hadis Dhoif.

skema jawapan :

pengertian :
1.Hadis Hasan ialah hadis yang berhubung sanadnya daripada seorang perawi kepada perawi yang lain sehingga akhirnya melalui perawi yang adil,dhobit,hadis itu tidak syaz dan tidak illah.
2.Hadis Dhoif ialah hadis yang tidak mempunyai ciri-ciri hadis shahih dan hadis hasan.

ciri-ciri :
1.Hadis Hasan
-bersambung sanad antara seorang perawi dengan perawi yang lain
-perawi itu mesti adil
-perawi itu mesti dhobit yakni kuat ingatan,tetapi kurang sempurna ingatan jika dibandingkan dengan hadis sahih.
-hadis itu tidak syaz
-hadis itu tidak illah

2.Kedhoifan hadis dhoif disebabkan oleh :
-sanadnya tidak bersambung
-berlaku kecacatan dalam hadis
-berlakunya syaz
-perawinya tidak adil
-perawinya tidak dhobit

agihan pemarkahan
1.pengertian : 4 markah
2.ciri-ciri : 10 markah
3.contoh : 4 markah
4.persembahan : 2 markah

3)Huraikan secara terperinci kelayakan yang mesti dimiliki oleh seorang perawi hadis untuk melayakkan riwayatnya diterima sebagai hadis sahih.

skema jawapan:

pendahuluan :
-ulama hadis dan fiqh berpendapat bahawa islam,berakal dan baligh,adil dan dhabit merupakan syarat-syarat yang mesti ada pada perawi hadis untuk membolehkan riwayat diterima.apabila tidak terdapat syarat-syarat atau ada sebahagian sahaja maka riwayatnya ditolak.

syarat-syarat :
1.Islam
-orang kafir tidak layak
-berhati-hati berita orang fasik
-islam ketika perawi hendak meriwayat hadis bukan ketika menerima hadis.

2.Berakal
-akal syarat utama,tidak diterima riwayat orang yang gila/mabuk
-keupayaan membuat perbezaan
-riwayat daripada kanak-kanak tidak di terima

3.Adil
-sentiasa beribadat
-menjauhkan dosa
-tidak berkekalan dosa kecil
-menjaga maruah diri

4.Dhobit
-sedar,faham,memelihara hadis dengan baik
-dhobit di dada
-dhobit pada tulisan
-membuat perbandingan dengan riwayat yang lain

agihan markah :
4 X 5 =20

untuk malam ini,3 contoh sahaja.contoh soalan dan jawapan adalah dari soalan peperiksaan percubaan STPM 2002 negeri terengganu.harap maklum..

wassalam,,,

13 Disember 2010

USULUDDIN:NUZUL AL-QURAN

PENGERTIAN NUZUL AL-QURAN ASPEK BAHASA
  1. Turun dari tempat yang tinggi.
  2. Sebagai majaz dan simbolik untuk menunjukkan ketinggian al-quran dan kemuliaannya.
PENGERTIAN NUZUL AL-QURAN ASPEK ISTILAH
  1. Turun dari luh mahfuz ke baitul izzah di langit dunia.
  2. Dari langit dunia kepada rasulullah saw melalui perantaraan malaikat jibril.
  3. Mengambil masa selama 23 tahun.
CARA NUZUL AL-QURAN    
1) NUZUL JUMLATAN(SEKALI GUS)
1.1.1. Turun al-quran ke luh mahfuz
1.1.2. Turun dari luh mahfuz ke baitul izzah di langit dunia.


TAHAP PERTAMA.
Daripada allah ke luh mahfuz.
Tujuan = membuktikan kekuasaan allah
           = semua perkara yang allah lakukan mempunyai perancangan/praturan
Hikmat
a) Membezakan al-quran dengan kitab samawi yang lain.
b) Membuktikan keunggulan al-quran serta martabat rasulullah saw.
c) Meletakkan al-quran sebanding dan sesuai dengan ketinggiannya.


TAHAP KEDUA
Dari luh mahfuz ke baitul izzah.
-Pendapat ulamak.
Pendapat pertama(ibn abbas dan majoriti ulamak)
• Ibn abbas mengatakan diturunkan sekaligus ke langit dunia pada malam al-qadar secara beransur-ansur.
Pendapat kedua(ulama hadis dan fekah kalangan tabi’in)

• Berdasarkan ayat2 tersebut adalah permulaan turunnya wahyu kepada nabi saw pada malam al-qadar dan diturunkan secara beransur-ansur selama 23 tahun.
Pendapat ketiga(ijtihad ulama tafsir)
• Penurunan alquran ke langit dunia selama 23 tahun malam al-qadar.


HIKMAH PENURUNAN DARI LUH MAHFUZ KE BAITUL IZZAH
a) Membezakan al-quran dengan kitab samawi yang lain.
b) Menunjukkan keunggulan al-quran dan nabi saw.
c) Memuliakan umat manusia/bani adam pada pandangan malaikat.
d) Supaya manusia mengambil pengajaran yang al-quran adalah suatu yang amat bernilai.

2) NUZUL MUNAJJAMAN(BERANSUR-ANSUR)
PERSELISIHAN PENDAPAT ULAMA.
a) Penurunan al-quran secara beransur-ansur kepada rasulullah selama 20 tahun.(setengah ulama)
b) Penurunan al-quran selama 22 tahun 2 bulan 22 hari.bermula 17 ramadhan hingga 9 zulhijjah tahun 10 hijrah.(al-khudari,kitab tarikh al-tasyri’)
c) Mengambil masa 23 tahun.(pendapat lain)


HIKMAH PENURUNAN BERANSUR-ANSUR KEPADA NABI SAW
a) Menetapkan hati baginda dengan wahyu yang baru untuk membantu menyelesaikan masalah seruannya.
b) Memudahkan baginda untuk menghafaz dan memahami setiap wahyu dan menghayati hikmahnya.
c) Penurunan wahyu menjadi cabaran kepada orang kafir untuk menanganinya,kegagalan mereka menambahkan keyakinan masyarakat kepada kebenaran kerasulan baginda saw.

d) Memberi rasa gembira di hati baginda bahwa allah sentiasa mengambil berat kepadanya.


HIKMAH PENURUNAN BERANSUR-ANSUR KEPADA AGAMA ISLAM
a) Untuk menyesuaikan peristiwa tertentu dengan agama.
b) Menjawab persoalan yang dikemukakan oleh umat islam dan jawapan tersebut melengkapkan islam sbg agama yg lengkap.
c) Untuk membetulkan kesalahan yang dilakukan oleh umat islam.
d) Mendedahkan keburukan orang munafik dan orang kafir.


HIKMAH PENURUNAN BERANSUR-ANSUR KEPADA UMAT ISLAM
a) Umat arab yang baru memeluk islam akan merasa mudah utk menghafaz dan memahami al-quran.
b) Melatih umat arab dalam akhlak yang buruk dan beransur2 meninggalkan perangai tersebut.
c) Memberi peluang kepada umat islam meneliti kandungan yang penuh hikmah dan ilmu pengetahuan serta melahirkan cendikiawan islam.
d) Membina dan melatih kesabaran serta keyakinan terhadap akidah dan ajaran islam dan akhirnya mempertahankan islam walaupun dengan nyawa mereka.


AYAT PERTAMA DI TURUNKAN


a) PENDAPAT PERTAMA
Ayat2 mula-mula diturankan ialah ayat 1-5 surah al-alaq.
Pendapat pertama yang rajah.disokong oleh al-zarkasyi seperti dinyatakan dalam kitab al-burhan fi ulum al-quran.


b) PENDAPAT KEDUA
Ayat permulaan adalah permulaan surah al-muddathir.
Berdasarkan hadis riwayat muslim daripada jabir yang mana sanadnya daripada yahya yang berkata,”permulaan surah al-quran diturunkan adalah surah al-muddathir”


c) PENDAPAT KETIGA
-Ayat pertama ialah surah al-fatihah.

-Ulama pendapat pertama membuat ulusan di mana ia bermaksud surah pertama diturunkan secara lengkap.hadis yang dijadikan hujah pendapat ketiga adalah hadis mursal.


d) PENDAPAT KEEMPAT
-Ayat pertama ialah “bismillahirahmanirahim..”
-Imam al-suyuti berpendapat bahwa pendapat ini tidak boleh dijadikan hujah kukuh.ayat tersebut sememagnya menunjukkan permulaan mutlak bukan menunjukkan surah atau ayat pertama.

e) ULASAN PENDAPAT ULAMA
1. Surah al-alaq merupakan surah yang pertama diturunkan berkaitan kenabian dan beberapa ayat permulaannya adalah yang pertama diturunkan serta di turunkan tanpa sesuatu sebab yang mendahului.
2.Surah al-muddathir surah pertama diturunkan berkaitan skop ia merupakan surah pertama berkaitan kerasulan dan suruhan menyebarkan dakwah.surah pertama setelah putus wahyu.
3.Surah al-fatihah merupakan surah pertama dalam bentuk yang lengkap.
4.“bismillah”adalah ayat pertama diturunkan sebelum sesuatu surah diturunkan.

AYAT TERAKHIR DITURUNKAN

a. PENDAPAT PERTAMA
Ayat terakhir adalah surah al-baqarah ayat 281.
-Berdasarkan hujah,hadis drpd ikrimah drpd ibn abbas yang telah diriwayatkan olh al-nasa’I katanya”ayat terakhir diturunkan ialah ayat 281 surah al-baqarah.”
-Pendapat ini paling rajih kerana selepas penurunan ayat tersebut,nabi saw sempat hdup selama 9 malam shj dan wafat pada malam isnin 3 rbiul awl 10 hjrh.


b. PENDAPAT KEDUA
Ayat terakhir adalah ayat 3 surah al-maidah.
-Pendapat ini tidak tepat kerana ia diturunkan semasa nabi melakukan haji wida.iaitu baginda berada di arafah.


c. PENDAPAT KETIGA
Ayat 278 surah al-baqarah.
-Hadis drpd umar yg diriwayatkan olh ahmad dn ibn majah,beliau berkata yg brmksud”di antara yg terakhir di trunkan ialah ayt riba”.ayat yg di maksudkan adalah ayat 278 surah al-baqarah.


d. ULASAN PENDAPAT ULAMA
-Kesemua riwayat berikut adlh bersumber dan berasaskan sahabat dan ia adlh hadis mawquf dan tdk satu pun hdis marfu’.
-Rasulullah sndri tdak pernah memberitahu sesiapa drpd klangan sahabatnya tentang ayat manakah yang terakhir di turunkan.

02 Disember 2010

..AL-QURAN..

PENGERTIAN BAHASA
I. Al-quran adalah masdar drpd perkataan MAQRU’ yang beerti yang dibaca.
II. Bacaan yang berasal drpd perkataan arab,Qiraa’ah.namun maksud sebenar adalah yang dibaca bukan bacaan.firman allah:

ان علينا جمعه وقرءانة فاء ذا قرانه فاتبع قرانه

“sesungguhnya kamilah yg berkuasa mengumpulkan al-quran dan menetapkan bacaan.oleh itu apabila kami telah menyempurnakan bacaannya,maka bacalah menurut bacaan itu.”

PENGERTIAN ISTILAH
i. Al-quran adlh kalam allah yang diturunkan secara mutawatir kepada rasulullah saw dgn perantaraan malaikat jibril as yg melemahkan musuh2 islam dan membacanya di kira satu ibadah.
ii. Al-quran adlah kalam dan wahyu yg bersifat mutlak tdak terbatas kpada sesuatu keadaan dan waktu,sesuai dilaksanakan di mana2 dan dalam apa jua keadaan sehingga hari akhirat.
iii. Pendapat ulama kalam:kalam yg ghaib serta azali drpd zat allah yg mana is sentiasa bergerak dan tidak ditimpa apa2 bencana.

KELEBIHAN AL-QURAN
a. Berkaitan dengan kelebihan belajar dan mengajar al-quran.

خيركم من ثعلم القرءان وعلمه

“sebaik2 kamu adalah yang belajar dan mengajarnya kepada orang lain”
b. Berkaitan membaca dengan tartil
c. Berkaitan dengan mendengar dan diam apabila al-quran itu dibaca.
d. Berkaitan dengan kelebihan tadabbur iaitu meneliti dan melaksanakan hukum2 yg terdapat dlam al-quran.

NAMA-NAMA AL-QURAN
a. Al-furqan.
b. Al-kitab
c. Al-nur
d. Al-tanzil
e. Al-majid

PENGERTIAN MUKJIZAT

....PENGERTIAN BAHASA....
  1. Berasal daripada perkataan arab a’jaza iaitu lemah
  2.   2. Membawa maksud yang melemahkan
PENGERTIAN ISTILAH
Terbahagi kepada 3 bahagian iaitu:

I. Mukjizat dari segi bahasa.
-melalui keindahan susunannya/gaya bahasanya/fasahah/balaghah
-ketinggian gaya bahasa tdak dpat ditandingi oleh sesiapa.
-lengkap dengan sastera

II. Mukjizat dari segi isi kandungan
-mengandungi peristiwa2 dan kisah yang berlaku pada masa lampau dan zaman sbelum nabi saw.
-isi kandungan mengandungi hubung kait antara satu sama lain
-menceritakan perkara yang akan berlaku
-menceriakan tentang sejarah dan pengalaman nabi dahulu sebagai panduan.
-isi kandungan tidak bertentangan antara hakikat dan realiti.

III. Mukjizat dari segi ilmu
-meliputi semua bidang ilmu pengetahuan.antaranya:

a. Ilmu ibadat seperti solat
b. Pengetahuan tentang muamalat dan perhubungan dgan manusia yg lain.
c. Ilmu tentang akidah dan menyeru semua manusia mentauhidkan allah.

KEISTIMEWAAN AL-QURAN

i. Pelengkap kepada semua kitab sebelumnya
ii. Kitab suci terakhir dan penutup kepada kitab suci sebelumnya.
iii. Tidak jemu dibaca walaupun berulang-ulang.
iv. Menjaga dan memelihara kesucian dan kebenaran syariat islam.
v. Sumber rujukan dan penyelesaian yang terbaik kpd semua masalah.

PENULISAN/PENGUMPULAN/PEMBUKUAN AL-QURAN.

Zaman rasulullah saw.

Sebab-sebab al-quran tdak dikumpul dalam satu mashaf di zaman rasulullah saw.
1.Jangka hayat rasulullah adalah selama 9 hari dgn jangka masa turunnya wahyu terakhir.oleh sebab itu,baginda tidak sempat utk melaksanakannya.
2.penurunan al-quran berbeza dgn kitab2 samawi yg lain iaitu trun slama 23 thun.oleh itu,mengumpulkan al-quran dlam satu mashaf amat sukar di lakukan.
3.kurangnya peralatan utk penulisan yang sesuai utk mengumpulkan ayat2 al-quran.

Zaman abu bakar.

Sebab-sebab abu bakar keberatan utk mengumpulkan al-quran:
a. Sikap abu bakar yg tenang dan berwaspada apabila permintaan itu dinyatakan kepadanya.beliau berkata”bagaimana utk aku lakukan sesuatu yg tdak di buat oleh rasulullah?”ini bermaksud bahawa beliau perlu memikirkan perkara tersebut semasak2 nya.
b. Beliau bimbang dgan terdapatnya mashaf yang terkumpul maka umat islam akan meringankan utk menghafal al-quran.
c. Perkara tersebut mengumpulkan al-quran dalam satu mashaf tidak di wasiatkan rasulullah ketika hayatnya.kerana itu abu bakar amat berat utk melakukannya kerana tiada bukti kukuh utk mengeluarkan perintah mengumpulkan al-quran dalam satu mashaf.

Keistimewaan mashaf abu bakr atau”al-iman”

a. Mashaf ini dikumpulkan hasil drpd penelitian yg sngt tinggi oleh orng yang sgt dipercayai dr semua aspek dgn kaedah yg amat dipercayai.
b. Semua ayat yang terdapat dalam mashaf adalah merupakan ayat2 yang telah tetap tidak ada ayat yang di mansubkan.
c. Mashaf ini disepakati oleh seluruh umat islam sbg satu-satunya mashaf yang taufiqi dan tawatur.
d. Semua ayat yang ditulis adalah memenuhi cara bacaan yang dikendaki oleh rasulullah iaitu qiraah sabah.

Zaman uthman ibn affan

Faktor utama lahirnya perbezaan bentuk bacaan:
a. Penduduk syam menggunakan dn mempelajari kaedah bacaan yang diterima drpd ubai bin kaab.
b. Penduduk kufah mengambil kaedah bacaan drpd Abdullah bin mas;ud.
c. Orang islam di tempat lain pula membaca al-quran menurut bacaan abu musa al-asy’ari.

(ekoran drpd perbezaan ini,maka timbul perselisihan hebat dalam kalangan umat islam disebabkan tidak ada penyelarasan.)

Syarat penulisan mashaf uthmani.

a. Menulis al-quran menurut bacaan para hafiz.
b. Apabila ada perbezaan pendapat dan bacaan antara 3 orang ahli komiti drpd kaum quraisy dgn zaid,maka mereka mesti menulis mengikut percakapan suku quraisy kerana al-quran diturunkan dlam lahjah quraisy.
c. Semua ayat al-quran yg diterima drpd rasulullah saw scra mutawatir dan tdak mansukh akn di tulis semula.
d. Al-quran di tulis tanpa menggunakan titik.

Keistimewaan mashaf uthmani.

a. Kandungan ayat2 lebih tersusun rapi dgn susunan ayt dan surah.
b. Hanya ayat2 yang telah tetap ditulis dan ayat yg telah dimansukhkan iaitu meninggalkan ayat2 yg tidak dibaca oleh rasulullah sewaktu pembentangan terakhir di hdapan jibril as.
c. Tulisan yg di gunakan adalah segala bentuk tanda2 dan cara2 bacaan al-quran ketika diturunkan.
d. Hanya ayat al-quran shj yg ditulis didalamnya segala bentuk ayat huraian atau tafsiran ditinggalkan.
e. Penerimaan wahyu tertentu ke atas bacaan yg tawatur dan tdak diterima bacaan yg bertaraf akad.

Faedah pembukuan mashaf uthman

a. Menyatukan umat islam tentang bacaan dan tulisan al-quran dalam satu mashaf yang selaras dr segi ejaan dan tulisan.
b. Menyatukan bacaaan,
c. Mana2 bacaan yang tidak sesuai dgn mashaf uthmani maka tidak boleh digunakan.
d. Menyatukan susunan menurut tertib seperti yg didapati sekarang.

Faktor2 zaid bin thabit dipilih mengetuai gerakan pengumpulan al-quran pada zman abu bakar dan saidina uthman.

a. Seorang penulis wahyu yang dilantik oleh rasulullah saw.
b. Penghafaz al-quran dari kalangan para sahabat.
c. Mempelajari bahasa suryani dan memahami kebudayaannya.
d. Peribadi beliau yang terbaik dibawah didikan rasulullah saw.
e. Menyaksikan perbentangan terakhir bagi al-quran semasa jibril membuat penyemakan kali terakhir ayat2 dlam ingtn rasulullah.
f. Banyak ilmu dan merupakan ketua bagi seluruh qadi dan hakim.

Zaman umaiyyah hingga sekarang.
a. Penyusunan tanda2 bacaan iaitu titik pada mashaf al-quran.
b. Dikemaskini dengan baris dan symbol pada zaman abdul malik.
c. Terhasilnya mashaf yang dibuat tanda wakaf.
d. Mashaf al-quran ditulis dalam tulisan khat thuluthdan akhirnya khat nasakh.

...insyaallah nota nie dpt bantu sahabat2 yang ambik usuluddin STPM..semoga ilmu ini terus diberkati allah dan semoga kita semua dapat A dlm sbjek Usuluddin nie..insyaallah...