Foto GaLeri

Foto GaLeri

09 Julai 2011

..LovE yOu sTudeNt's Six BukHari..


kenangan 6 bawah bukhari

aku masih lagi mengingati saat indah bersamamu teman..
memori pesembahan MUET yang kita sertai sentiasa menjadi kenangan manis bagiku,,

saat itu barulah ku kenali hati dan budi kalian..kerjasama kalian amat aku hargai..

tidak pernah aku sangkakan bahawa kalian semua teman yang setia..
sentiasa memberi sokongan padu antara kita semua...

keluhuran budi kalian membuka pintu hatiku
untuk terus berusaha menjadi yang terbaik
untuk kalian..

walau kadang kala kita tidak sehaluan..
walau kadang kala berlaku perselisihan antara kita..
namun ukhuwah yang terbina tanpa kita sedari
menghapuskan rasa tidak enak dalam hati..
teman..
sesungguhnya tanpa kalian..
aku tidak mungkin dapat meneruskan perjuanganku
hingga hari ini..

aku berterima kasih pada kalian kerana sudi
menerima kehadiranku ..=)
syukran jazilan...
i love you friends!!!!!

..susuan dan konsepnya..

Daripada Ibn Abbas:Sesungguhnya Nabi pernah diminta(akan dikahwinkan)anak perempuan Hamzah (Hamzah bin Abd’ al-Muttalib).Kemudian Baginda bersabda:Sesungguhnya tidak halal bagiku (tidak halal dikahwini oleh daku),ia adalah anak kepada adik beradik susuan daku dan haram sebab menyusu,apa saja yang haram sebab hubungan mahram (hubungan nasab dan darah).


*      SEBAB WURUD
Riwayat al-Tirmizi Ali bin Abu Talib,katanya beliau pernah bertanya kepada Rasulullah “wahai Rasulullah,kenapa engkau tidak kahwini saja puteri bapa saudara (pak cik) Hamza.Ia merupakan wanita tercantik dari kalangan gadis Quraisy?Baginda bersabda “sebagaimana daku,dimaklumi dan daku ketahuinya sesungguhnya Hamzah itu adalah saudara susuanku.Kemudian baginda menyatakan hadis tersebut.
 

*      HURAIAN RINGKAS HADIS

 1.Dalam hadis tersebut menjelaskan di mana nabi pernah dipelawa mengahwini anak perempuan Hamzah bin Abd’ Muttalib,namun baginda menjelaskan bahawa puteri Hamzah tersebut haram dikahwininya kerana gadis itu adalah mahramnya disebabkan ia adalah anak kepada saudara Hamzah yang merupakan saudara susuannya.

2.Anak perempuan Hamzah dikira sebagai anak saudara susuan baginda.Ia haram dikahwini sebagaimana haram mengahwini anak saudara hubungan nasab atau hubungan keturunan.

3.anak saudara susuan sama taraf dengan anak saudara senasab dari sudut pengharaman/mahram seperti haram dikahwini dan tidak batal wuduk apabila bersentuhan.


HURAIAN TERPERINCI HADIS

 1.Dalam islam penyusuan anak kecil yang belum mencapai usia 2 tahun dikenali dengan istilah( رضاعة ).Al-Rada’ boleh dibaca sebagai al-Rida’ yang membawa maksud penyusuan.
2.Pensyariatan penyusuan telah dijelaskan dalam al-quran dan hadis serta ijmak ulama.

 Firman allah :

التى ارضعنكم واخوتكم من الرضعةوامهتكم

dan ibu-ibu kamu yang telah menyusukan kamu dan saudara-saudara kamu”
 
Hadis daripada Aisyah:

و يحرم من الرضاعة ما يحرم من النسب

“haram sebab penyusuan seperti haram dengan sebab keturunan atau nasab”

KONSEP SUSUAN DALAM ISLAM

1.Maksud susuan ialah satu proses memberi susu seorang perempuan kepada bayi samada dengan cara minum atau tuang melalui mulut atau hidung hingga sampai ke perut dalam tempoh 2 tahun.

2.Syarat-syarat penyusuan ialah:

       *ibu susuan yang baligh

       *bayi yang disusu belum mencapai usia 2 tahun

        *tidak kurang 5 kali kenyang

        *susu yang diberi mestilah sampai ke dalam perut bayi

        *susu perempuan

3.Dalil :
                                  #Nabi bersabda:

لا تحرم المصة والمصتان

 sekali hisapan(susuan)dan dua kali hisapan itu tidak menjadi mahram.


        4.Hukum penyusuan adalah harus.

* 
   IMPLIKASI HUKUM DARIPADA PENYUSUAN
 
                1.Perempuan yang menyusu dikira sebagai ibu susuan

2.Ibu kepada suami perempuan yang menyusu dikira sebagai nenek susuan

3.Ibu kepada perempuan yang menyusu dikira ibu saudara susuan

4.Saudara perempuan dari bapa susuan dikira ibu saudara susuan

5.Cucu perempuan dari ibu susuan dikira sebagai anak saudara susuan

6.Saudara perempuan sesusuan sebapa atau seibu

7.Adik-beradik susuan yang bukan daripada ibu bapa susuan.


     IMPLIKASI HUKUM SEKIRANYA BERLAKU PERKAHWINAN ANTARA ADIK-BERADIK SUSUAN & HANYA DIKETAHUI SELEPAS MENDAPAT ZURIAT

                1.Hendaklah dipisahkan dengan serta-merta

2.Harus dilantik wali nikah pada anak perempuan,wali syubhah.

3.Tidak boleh menerima pusaka

4.Dikira anak wali syubhah

5.Harus dinasab anak wali syubhah kepada ayah

6.Apabila berpisah-orang perempuan mempunyai edah.

 BATASAN YANG DIHARUSKAN OLEH SYARAK ANTARA SAUDARA SUSUAN

               1.Batas pergaulan lebih luas/longgar

2.Batas aurat antara mereka sama seperti mahram nasab

3.Harus bersentuh tanpa membatalkan wuduk

4.Kebenaran untuk masuk rumah/bebas keluar masuk rumah tanpa meminta izin.

            BATASAN YANG TIDAK DIHARUSKAN OLEH SYARAK ANTARA SAUDARA SUSUAN

                 1.Tidak halal berkahwin

2.Tidak boleh dikenakan had sekiranya berlaku kes kecurian di kalangan sesame mereka

3.Tidak boleh diterima kesaksian dalam perbicaraan di mahkamah bagi membela antara satu sama lain

4.Tidak boleh pesaka-mempesakai

5.Tidak boleh menjadi wali.

SYARAT-SYARAT YANG MENGHARAMKAN PERKAHWINAN

 1.susu perempuan- penyusu mestilah seorang perempuan,justeru itu,susu binatang dan susu lelaki tidak menjadi hubungan mahram.
             2.perempuan yang menyusukan itu masih hidup-sekiranya kecil menyusu kepada wanita telah mati/diperah susu daripada wanita yang telah mati,tidak menjadi hubungan mahram.

 3.perempuan yang menyusu itu baligh- wanita yang berusia kurang daripada 9 tahun,susunya tidak menyebabkan haram,tetapi jika wanita itu berusia 9tahun,penyusuannya itu menyebabkan haram sekalipun ia belum baligh kerana kemungkinan baligh/mencapai usia baligh sudah ada dan berlaku.

 4.sampai dalam perut bayi- air susu tersebut masuk ke dalam rongga dan perut besar bayi samada dengan cara hisapan dengan mulutnya sendiri atau dituangkan ke dalam mulut atau diperahkan kemudian dituangkan dalam mulutnya.


           5.bayi yang disusui berumur tidak lebih 2 tahun-

sekiranya anak itu berusia 2 tahun lebih,penyusuan itu tidak ada apa-apa kesan pada mahram.Perkiraan 2 tahun itu adalah menurut kiraan bulan hijrah.

6.mencukupi kadar susuan-mestilah menyusukan anak tersebut sekurang-kurangnya 5 kali yang mengenyangkan dan secara terpisah-pisah.
*

PERBEZAAN HUKUM ANTARA MAHRAM KERANA SUSUAN DENGAN MAHRAM KERANA NAS

1.MAHRAM SUSUAN:

     #Tidak boleh terima dan memberi pesaka

     #Tidak boleh mewalikan perkahwinan

     #Tidak terlepas dari hudud dan qisas

     #Tidak wajib nafkah

     #Tidak boleh nasabkan

   2. MAHRAM NASAB

                   #Dapat pusaka

                   #Boleh mewalikan nikah

                   #Terlepas dari hukum hudud atau qisas

                   #Boleh menasabkan

* KEPENTINGAN SUSU IBU

                 1.Makanan yang lengkap serta sempurna kepada jasmani & rohani anak-anak.

                2.Untuk tujuan tumbesaran anak.susu ibu mengandungi protein dan kolesterol.

                3.merupakan makanan yang tebaik untuk anak-anak

                4.mudah untuk disedikan tanpa perlukan alat tambahan dan paling ringkas&jimat.

    PENGAJARAN/MESEJ HADIS

                 1.susu ibu penting terhadap kesihatan dan rohani anak-anak

              2.ganjaran pahala yang besar untuk ibu yanh menyusukan anak-anak mereka,khsnya

                 susu pertama/mula-mula bayi dilahirkan.

              3.menyusukan anak menyebabkan ibu kembali kesihatan asli dan elok perjalanan

                 darah.

              4.ibu bertanggungjawab menyusukan anak dan menjadi kebahagian rumahtangga

              5.susu ibu merupakan susu penuh khasiat untuk pertumbuhan psikologi anak.


Pengetahuan adalah teman kita yang terbaik,ia sentiasa mengikut kita walau ke mana pun kita pergi,tatkala ada seseorang menolak kita,pengetahuan akan tetap membisikkan sesuatu yang berharga.berlarilah terus hingga ke garisan penamat,sebab perlumbaan yang tidak pernah sampai ke garisan penamat tidak pernah selesai..


Wallahu’alam

...perkahwinan dalam konteks masyarakat..

*      3 HUBUNGAN RUMAHTANGGA DALAM KONTEKS MASYARAKAT

1.       Hubungan rumahtangga dengan jiran tetangga

2.       Hubungan rumahtangga dengan kerabat dan keluarga terdekat

3.       Hubungan rumahtangga dengan masyarakat


HUBUNGAN BERKELUARGA/RUMAHTANGGA DENGAN JIRAN

      *            PENGERTIAN JIRAN

  
                                 i.            Jiran ialah meraka yang tinggal berhampiran dengan rumah seseorang baik sebelah utara/barat/timur/selatan.

                               ii.            Menurut konteks islam,jiran ialah mereka yang tinggal berhampiran rumah seseorang dengan kadar bilangan rumahnya sebanyak 40 buah rumah sekelilingnya.
*
                  GALAKAN HIDUP BERJIRAN


1.       Dapat membantu serta berkenalan antara satu sama lain serta bekerjasama ke arah kebaikan.sebagaimana allah berfirman didalam surah an-nisa:36


وَبِٱلۡوَٲلِدَيۡنِ إِحۡسَـٰنً۬ا وَبِذِى ٱلۡقُرۡبَىٰ وَٱلۡيَتَـٰمَىٰ وَٱلۡمَسَـٰكِينِ وَٱلۡجَارِ ذِى ٱلۡقُرۡبَىٰ وَٱلۡجَارِ ٱلۡجُنُبِ

وَٱلصَّاحِبِ بِٱلۡجَنۢبِ

 2.       Saranan supaya manusia menjaga hubungan baik sesama mereka.menurut hadis yang diriwayatkan   oleh Imam Al-Bukhari:


“jibril sentiasa berwasiat kepadaku yakni Rasulullah tentang jiran,sehingga aku menyangka mereka akan saling mewarisi.”

3.       Jiran terbahagi kepada 3 jenis :

# Jiran seagama serta mempunyai hubungan kekeluargaan

# Jiran seagama

# Jiran berlainan agama


      *            TANGGUNGJAWAB HIDUP  BERJIRAN

1.       Apabila mereka memerlukan pertolongan hendaklah membantunya sekadar termampu

2.       Apabila mereka meminta berhutang berikanlah

3.       Apabila mereka memerlukan sesuatu/berhajat berikanlah

4.       Apabila ditimpa musibah/kesakitan,maka ziarahlah

5.       Apabila mendapat kebaikan maka ucapkan tahniah

6.       Apabila mendapat kecelakaan atau kesusahan ucapkan takziah

7.       Apabila meninggal dunia iringilah jenazahnya

8.       Jangan menyakiti hati dan perasaan mereka


HUBUNGAN RUMAHTANGGA DENGAN KAUM KERABAT & KELUARGA TERDEKAT

1.       Menjaga hubungan baik dengan kaum kerabat meliputi ibu bapa,adik-beradik,mentua,datuk nenek dan waris terdekat.Surah Al-Nahl ayat 90


إِنَّ ٱللَّهَ يَأۡمُرُ بِٱلۡعَدۡلِ وَٱلۡإِحۡسَـٰنِ وَإِيتَآىِٕ ذِى ٱلۡقُرۡبَىٰ

Sesungguhnya Allah menyuruh berlaku adil dan berbuat kebaikan, serta memberi bantuan kepada kaum kerabat...”


2.       Islam mengharamkan pertelingkahan antara sesama islam,lebih-lebih lagi kerabat seperti adik-beradik.sebagaimana hadis riwayat al-bukhari:


rasulullah saw telah bersabda:janganlah kamu membenci dan janganlah kamu dengki mendengki dan janganlah kamu bermasam muka tetapi sebaliknya hendaklah kamu menjadi hamba allah swt yang bersaudara.dan tidak harus bagi seorang muslim tidak bertegur sapa dengan saudaranya lebih dari 3 hari.”


3.       Berbuat baik dengan mendahulukan saudara yang terdekat daripada orang lain yang tidak mempunyai  hubungan kekeluargaan.surah al-baqarah ayat 177

لَّيۡسَ ٱلۡبِرَّ أَن تُوَلُّواْ وُجُوهَكُمۡ قِبَلَ ٱلۡمَشۡرِقِ وَٱلۡمَغۡرِبِ وَلَـٰكِنَّ ٱلۡبِرَّ مَنۡ ءَامَنَ بِٱللَّهِ وَٱلۡيَوۡمِ ٱلۡأَخِرِ وَٱلۡمَلَـٰٓٮِٕڪَةِ وَٱلۡكِتَـٰبِ وَٱلنَّبِيِّـۧنَ وَءَاتَى ٱلۡمَالَ عَلَىٰ حُبِّهِۦ ذَوِى ٱلۡقُرۡبَىٰ وَٱلۡيَتَـٰمَىٰ وَٱلۡمَسَـٰكِينَ وَٱبۡنَ ٱلسَّبِيلِ وَٱلسَّآٮِٕلِينَ وَفِى ٱلرِّقَابِ

4.       Rumahtangga yang dibina perlu menjaga hubungan yang baik dengan saudara terdekat dengan cara sentiasa menghormati,menziarahi mereka terutamanya dengan ibu bapa dan mentua.


HUBUNGAN RUMAHTANGGA DENGAN MASYARAKAT

1.       Anggota masyarakat bermula dengan:

a.       Keluarga

b.       Anak

c.       Masyarakat

d.       Negara

2.       Setiap ahli masyarakat dan keluarga mesti membantu ke arah kebaikan dan berusaha mencegah kemungkaran.sebagaimana firman allah dalam surah al-maidah ayat 2

وَتَعَاوَنُواْ عَلَى ٱلۡبِرِّ وَٱلتَّقۡوَىٰ‌ۖ وَلَا تَعَاوَنُواْ عَلَى ٱلۡإِثۡمِ وَٱلۡعُدۡوَٲنِ‌ۚ
hendaklah kamu bertolong-tolongan dalam berbuat kebajikan dan bertaqwa dan jaganlah kamu bertolongan dalam melakukan maksiat dan pencerobohan...”


3.       Enam perkara wajib bagi muslim sesama muslim dan masyarakat

a.       Ketika bertemu berilah salam

b.       Apabila dipanggil menyahutlah

c.       Apabila ia meminta nasihat,nasihatilah

d.       Apabila bersin diucap Alhamdulillah,jawablah yarhamukumullah

e.       Bila sakit ziarahi

f.         Bila meninggal iringilah jenazahnya ke kubur

4.       Nabi menegah seseorang dari menyusahkan orang lain apatah lagi masyarakat.Dalam keadaan lain seseorang itu tidak dikira sebagai orang yang mempunyai iman yang sempurna selagi ia tidak mengasihi saudaranya yang beriman.

5.       Semua orang islam dan ahli masyarakat dianggap suatu jasad serta perlu bekerjasama dan bersatu dalam membentuk perpaduan.

6.       Setiap keluarga bertanggungjawab terhadap keluarga mereka dan masyarakat.


 “Bandingkan orang-orang mukmin dalam kasih mengasihi dan sayang menyayangi serta perhubungan mesra antara mereka seperti satu jasad di mana apabila salah seorang anggota mereka merasa sakit beranjak-anjaklah seluruh anggota yang lain,kerana sama-sama menanggung derita……”